Om Helene og 1+1 Design

Jeg er uddannet Tekstildesigner og væver fra Designskolen i Kolding Institut, for Unika.

Jeg arbejder på mit vævestudio i Aarhus på min computerstyrede ARM væv, med 24 skafter og arbejder bla. i det digitale væve program Weawepoint.

Som væver er jeg i stand til at kombinere tråde, både til det ønsket brug og funktion, og samtidig en æstetisk udtryk. Jeg har designet og vævet væveprøver på ARM væven. Her udviklede jeg textiler hvorefter det blev omsat til produkter hos samarbejdsvirksomheden. Jeg tilpassede væve prøverne til deres produktion, og i ønsket kvalitet i garner, med nye væveprøver, tilpasset de muligheder det giver.

Jeg arbejder meget med at kombinere forskellige materialer og væveteknikker for at de sammen kan understøtte de ønskede egenskaber til det ønsket brug.

Jeg samarbejder med Ingenørhøjskolen og møbelarkitekter med integreret løsning, med tråde og hynde der integreres/ væves på stolen og indgår i møbeldesignet.

Jeg har modtaget en sølvmedalje, den højeste udmærkelse ved Kunsthåndværkerprisen af 1879, samt et rejselegat som senere blev brugt til en tekstil studietur til Japan. I 2007 modtog jeg desuden Formlandprisen for mine innovative puder. Mit brand: 1+1 Design, har bl.a. udført opgaver for og haft samarbejder med:

In English

About Helene Vonsild and 1+1 Design

I am educated as a Textile designer and weaver at the Design School in Kolding, Institute for Unique textile.

I have my own weaving studio in Aarhus where I am working on my computer-controlled ARM loom which has 24 shafts and uses the digital weaving program ‘Weavingpoint’.

As a weaver, I am competent in compounding the threats both according to the use and functional purpose of the textile but also has the right aesthetic expression.

I design and weave samples on my ARM loom for other companies. I design the textile and they produced the products as part of their collection. I customised the woven samples to their products in relation to their requested quality and function of the textile.

I collaborate with engineering college and furniture architects with integrated solutions made of threads and horse which is woven into a chair as a natural part of the furniture design.

I have received a silver medal from the highest honor at the Art Craft price nomination, as well as a travel grant which she used on a textile study tour to Japan. In 2007, I received the Formland price for my innovative cushion design. My brand: 1+1 design, has amongst others, making projects for and/or collaborated with the companies you see above.

Invitation til fernisering af Endings Beginnings

Invitation til fernisering af Endings Beginnings

INVITATION til fernisering  Endings Beginnings - Reflections from life Tekstildesigner/væver Helene Vonsild og Ædelmetalformgiver/guldsmed Annette Dickow Fotograf: Martin Busborg Endings Beginnings – reflections from lifeÆdelmetalformgiver/guldsmed Annette Dickow og...

“Livstråde -og fællesskaber”

“Livstråde -og fællesskaber”

Udstillingen “Livstråde -og fællesskaber” var udstillet i Mellemrummet på Godsbanen, frem til 15.10.19. Livstråde -og fælleskaber. Udstilling i Mellemrummet på Godsbanen 30.September -15. Oktober 2019. Jeg udstillede en række håndvævede kropsobjekter som var en del af...

‘On the Road – processensvæsen’ 

‘On the Road – processensvæsen’ 

'On the Road - processensvæsen' i Rå Hal, Godsbanen. Udstilling til d. 30.10 dagligt kl 11-17. Red gradient Inspiration i processens væsen til vævet kropsobjekt.   Graduering af processen som symbol på fordybelsen, tanker og tråde der væves sammen i flow, til mere og...

Udtrykket bag 1+1 Design

Enkelhed er ét af nøgleordene for æstetikken og udtrykket i 1+1 Design. Jeg søger som udgangspunkt efter det helt enkle udtryk og ser samtidig en udfordring i at nå et raffineret udtryk med få og enkle virkemidler. Kvalitet er altid i højsædet for mine produkter. Jeg bliver ofte inspireret af materialer og sammensætningen af materialer og hvad disse kan tilføre hinanden. Helt grundlæggende ønsker jeg at udforske de muligheder der ligger i væven – to nøgler garn og den håndværksmæssige teknik. Samtidig må man udfordre og gribe de muligheder, der naturligt opstår i den eksperimenterende proces.

Som tekstildesigner benytter jeg mig ofte af naturen som inspirationskilde, hvilket afspejler sig i stoffets dynamiske og skiftende udtryk. Naturen er dynamisk og følger det skiftende lys og årstidernes gang. Det samme gør f.eks. mine prisvindene pudernes udtryk, som er i konstant forandring, alt efter anvendelse og hvilken vinkel man betragter dem fra.

Ligeledes arbejder jeg med farver og hvordan forskellige farvekombinationer kan tilføre effekter, dybder og balance til designet. Jeg undersøger materialer og udforsker hvordan farver på de forskellige materialer spiller sammen. Det åbner op for nye muligheder og konstellationer af farver, former og kombinationer af forskellige vævede strukturer.

In English

Techniques and materials

The materials and different techniques are a very important part of my work. Through my 30 years of weaving experience, I have always been inspired by the yarn and materials and all their opportunities. I find ideas to the technique from the properties, qualities, and possibilities of the yarn.

I love the old traditional loom and techniques with I experiment on my old loom and computer dyed loom with a weave-point computer pattern program. My brand and I am inspired by the elegant and simple weaving expression; plain weaving – the oldest and most logical weaving, with one thread over the other. I believe that it is the most beautiful way to show my choice of the chosen materials.

I adapt the traditional conventions of the craft in my work but always gives it new surfaces, expressions, and forms. These are based on different combinations and choices of material. I use the loose threads from the weaving in my works to tell a story formed on the loom and the weaving process. Instead of the traditional edges and cuts, I make natural woven edges during the work on the loom, so the final composition is ready to use on the body. Here the open lines are ready to wear on the body because the room has been made for instance an arm or head. This can be seen in my work “Woven Lines-Threads of Life” which shows various breaks in the materials so it can be wear without needing any sewing after it is taken off the loom. The project “Woven Lines – Threads of Life” can be seen here: https://1x1design.dk/1x1design/livstraade-og-faellesskaber-2/

I listen and feel the materials life – and let the material talk before choosing its form. This shows the material in the best way and gives the best expression of the art’s message. I let the materials show their own life when the threads are unwoven which express their own personality. I found it important to let the material show its own life in my work so the audience can make their own interpretations of the woven material.