Om Helene og 1+1 Design

Jeg er uddannet Tekstildesigner og væver fra Designskolen i Kolding Institut, for Unika.

Jeg arbejder på mit vævestudio i Aarhus på min computerstyrede ARM væv, med 24 skafter og arbejder bla. i det digitale væve program Weawepoint og på min fine gamle Lervad væv, som har fulgt mig siden jeg købte den på første år på Kunsthåndværkerskolen.

Som væver er jeg i stand til at kombinere tråde, både til det ønskede brug og funktion, samt samtidig skabe et æstetisk udtryk. Jeg har designet og vævet væveprøver på ARM væven. Her har jeg udviklet textiler der efterfølgende er blevet omsat til produkter hos samarbejdsvirksomheder. Jeg har haft tilpasset væveprøverne til deres produktion, og i ønsket kvalitet af garner, med nye væveprøver, tilpasset de nye muligheder det giver.

Jeg arbejder meget med at kombinere forskellige materialer og væveteknikker for at de sammen kan understøtte de ønskede egenskaber, til det ønskede brug.

Jeg har modtaget en sølvmedalje, den højeste udmærkelse ved Kunsthåndværkerprisen af 1879, samt et rejselegat som senere blev brugt til en tekstil studietur til Japan. I 2007 modtog jeg desuden Formlandprisen for mine innovative puder.

Mit brand: 1+1 Design, har bl.a. udført opgaver for og haft samarbejder med:

In English

About Helene Vonsild and 1+1 Design

 

I am educated as a textile designer and weaver at the Design School in Kolding, Institute for Unique Textiles.

I have my weaving studio in Aarhus, where I work on my computer-controlled ARM loom, which has 24 shafts and uses the digital weaving program ‘Weawpoint’ 

and on my old Danish Lervad loom, as I bough and the loom has followed me, since the first year on the “Kunsthåndværkerskolen”  Arts and craftschool in Kolding.. 

As a weaver, I am competent in compounding the threads both according to the use and functional purpose of the textile but also in assuring it has the proper aesthetic expression.

I design and weave samples on my ARM loom for other companies too. I design the textile, and they produce the products as part of their collection. I customize the woven samples to their products in relation to their requested quality and function.

I received a silver medal – the prestigious Hetsch medallion and the highest honor attainable – awarded by Håndværkerprisen of 1879 and a travel grant I used for a textile study trip to Japan. In 2007, I received the Formland Award for my innovative cushion design.

My brand: 1+1 Design, has done projects for and collaborated with the companies you see above.

Se artiklen i Magasinet “Finespind”

Se artiklen i Magasinet “Finespind”

Se artiklen i Magasinet "Finespind"  som i løbet af ugen kan afhentes i butikken, ellers ses her online; Hos 1+1 Textil & Design i Aarhus er der et skatkammer fyldt med unikke smykker fra danske designere, guldsmede og ædelmetalformgivere “Jeg vælger smykker, som...

Tak for den fine artikel fra min udstilling hos PEJ Gruppen

Tak for den fine artikel fra min udstilling hos PEJ Gruppen

Tak for den fine artikel fra PEJ ; https://branchebladettoj.dk/trend-pej/fra-leftover-skind-til-klaeder -hvor mine vævede værker med Spoor leftovers, fra SPOOR, har været udstillet  hos PEJ fra februar; Helene Vonsild udstiller nu hos pej gruppen i ’pej galleri’. pej...

Se mere om tekstiler i bevægelse:

Se en kort video om designer og væver Helene Vonsild her.

Se filmen: Woven Lines af Martin Busborg her.

Se fimen: “De fire Temperamenter” af Martin Busborg.

Udtrykket bag 1+1 Design

Enkelhed er ét af nøgleordene for æstetikken og udtrykket i 1+1 Design. Jeg søger som udgangspunkt efter det helt enkle udtryk og ser samtidig en udfordring i at nå et raffineret udtryk med få og enkle virkemidler. Kvalitet er altid i højsædet for mine produkter. Jeg bliver ofte inspireret af materialer og sammensætningen af materialer og hvad disse kan tilføre hinanden. Helt grundlæggende ønsker jeg at udforske de muligheder der ligger i væven – to nøgler garn og den håndværksmæssige teknik. Samtidig må man udfordre og gribe de muligheder, der naturligt opstår i den eksperimenterende proces.

Som tekstildesigner benytter jeg mig ofte af naturen som inspirationskilde, hvilket afspejler sig i stoffets dynamiske og skiftende udtryk. Naturen er dynamisk og følger det skiftende lys og årstidernes gang. Det samme gør f.eks. mine prisvindene pudernes udtryk, som er i konstant forandring, alt efter anvendelse og hvilken vinkel man betragter dem fra.

Ligeledes arbejder jeg med farver og hvordan forskellige farvekombinationer kan tilføre effekter, dybder og balance til designet. Jeg undersøger materialer og udforsker hvordan farver på de forskellige materialer spiller sammen. Det åbner op for nye muligheder og konstellationer af farver, former og kombinationer af forskellige vævede strukturer.

In English

Techniques and materials

The materials and different techniques are a very important part of my work. Through my 30 years of weaving experience, I have always been inspired by the yarn and materials and all their opportunities. I find ideas to the technique from the properties, qualities, and possibilities of the yarn.

I love the old traditional loom and techniques with I experiment on my old loom and computer dyed loom with a weave-point computer pattern program. My brand and I am inspired by the elegant and simple weaving expression; plain weaving – the oldest and most logical weaving, with one thread over the other. I believe that it is the most beautiful way to show my choice of the chosen materials.

I adapt the traditional conventions of the craft in my work but always gives it new surfaces, expressions, and forms. These are based on different combinations and choices of material. I use the loose threads from the weaving in my works to tell a story formed on the loom and the weaving process. Instead of the traditional edges and cuts, I make natural woven edges during the work on the loom, so the final composition is ready to use on the body. Here the open lines are ready to wear on the body because the room has been made for instance an arm or head. This can be seen in my work “Woven Lines-Threads of Life” which shows various breaks in the materials so it can be wear without needing any sewing after it is taken off the loom. The project “Woven Lines – Threads of Life” can be seen here: https://1x1design.dk/1x1design/livstraade-og-faellesskaber-2/

I listen and feel the materials life – and let the material talk before choosing its form. This shows the material in the best way and gives the best expression of the art’s message. I let the materials show their own life when the threads are unwoven which express their own personality. I found it important to let the material show its own life in my work so the audience can make their own interpretations of the woven material.